Torrevieja-Almerimar

Buiten de pieren bij Torrevieja voor anker. De dag erop toch maar binnen de pieren gaan ankeren ivm toenemende wind en vooral golven. (lagen in de loop van de dag aan lagerwal) Er lagen al 2 jachten voor anker en volgens de pilot is het toegestaan om binnen de pieren te ankeren. De volgende dag kregen we Leo en Ellie v.d.Esch uit Paterswolde op bezoek. Zij waren weer eens in Tibi, ongeveer 100 kilometer noordelijk van Torrevieja. Een gezellige dag aan boord, veel gezwommen en gekletst. Aan het eind van de middag heerlijk gebarbequed op onze nieuwe buitenbarbeque.

Fred heeft Leo en Ellie opgehaald vanuit de Marina Torrevieja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

het groene netje beschermd ons tegen de felle zon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Garnalen, spareribs en vis op de barbeque

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

weer terug naar de wal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hoi, hoi, tot de volgende keer waar dan ook in de wereld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Die zelfde avond werden we door de Guardia Civil weggestuurd. Argumenteren met de pilot in de hand had geen zin. OPZOUTEN!!!!! Deze mannen genieten er zichtbaar van, dat ze macht kunnen uit oefenen. Binnen 15 minuten lagen we weer buiten de pieren voor anker, gevolgd door de anderen. De volgende ochtend rond 0.900 uur vertrokken richting zuid. Weer moeten motoren tegen lichte zuidenwind in. We vonden een ankerplek ten zuiden van Cabo Palos, mooi uit de golven in een inmiddels flink toegenomen wind. (20-25 knopen=5 Bft.) Anker erin (zand), schip een beetje dwars deinzend. Met een gigantische ruk trekt de ketting het schip om zijn as. (het anker lag dus meteen als een huis). Met hoge snelheid wordt het roerblad van de ene naar de andere kant gedrukt, raakt de begrenzer en drukt door. Met een gigantische knal blijkt na inspectie het kwadrant gebroken te zijn. Het vasthouden van het stuurwiel was even aan de aandacht ontsnapt!!!!

 

 

kwadrant volledig afgebroken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst het noodroer gemonteerd. Daarmee zouden we een haven kunnen bereiken, maar niet bepaald comfortabel.

 

noodroer, gelukkig hebben we iets om mee te sturen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dus, op zoek naar alternatieven. Letterlijk alles uit de kast gehaald. Als een volleerd orthopedisch chirurg ben ik met fixatieplaten (RVS) en bouten en tappen de zaak gaan spalken. (het kwadrant is gemaakt van gietaluminium en is aan boord door mij niet te lassen)

RVS strips + gaten geboord voor de bouten

 

 

 

extra bouten en laswerk RVS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nog meer laswerk

in de hitte lassen en boren valt vies tegen

kwadrant weer bevestigd

Later nog extra fixatieplaten aangelast en ook door gebout. We hadden er nu voldoende vertrouwen in om de volgende dag en nacht naar Almerimar te zeilen. ‘S ochtends om 0.500 uur zar de wind al stevig in oost, dus anker op en gaan!!! Alles gezeild en de dag erop om 0.700 in de ochtend waren we, zonder stuurproblemen in Almerimar. Daar valt weer een hoop te regelen! Almerimar is naar verhouding een goedkope marina, dus hebben we even de tijd.

heerlijke zeildag en nacht ondanks alle problemen met het gerepareerde kwadrant

even weer relaxen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>