surinamerivier-paramaribo

En nu dan eindelijk het verhaal van de overtocht. Het vertrek vanuit Mindeloo moesten we vanwege de sterke wind en brekende golven tussen de Kaap Verdische eilanden 2 dagen uitstellen. Vrijdag 16 december gingen we ankerop. De eerste 2 dagen maakten we goede voortgang. (prettig om zo snel mogelijk uit de turbulentie van de eilanden te komen) De wind kwam recht van achteren, dus moesten we met onze zeilvoering (gereefd grootzeil en uitgeboomde gereefde genua) afkruisen. We maakten gemiddelde dagafstanden van 120 mijl. De echte strakke passaatwind liet het afweten. (normaal 20-25 knopen=tussen 5 en 6 Bft.) We moesten het met minder doen. De zeeen waren echter wel hoog en kruisend en dat is de hele reis zo gebleven. Erg vervelend en vermoeiend. Dag 3 knapte reef 1, waarbij de reefknuttels scheuren maakten in het grootzeil. Grootzeil naar beneden en gerepareerd, tevens een slijtplek thv punten bovenste zalingen versterkt. Erg lastig in golven van 4 meter+. Dag 7 veel dolfijnen voor en naast de boot. Urenlang veel plezier. Later de spi er op gezet. Heeft ongeveer 35 uur gestaan. Dag 9, spi eraf, net optijd. Anderhalve dag van alleen maar buien met af en toe veel wind. (7-8 Bft.) Dag 10, een bonito gevangen (ca. 80 cm), welkome afwisseling van ons menu. Dag 11, 144 mijl geklokt. Dag 12, 133 mijl, dag 13, 133 mijl. Midden in de nacht knapte de schoot van de uitgeboomde (gereefde) genua. Voordat ik erbij was had de genua zich al een aantal malen verkeerd om de voorstag gedraaid. (windkracht 7-8 Bft. in een bui) Geprobeerd de zaak te redden met de spivallen. Lukte maar half. We hebben de koers verlegd, zodat de genua in de luwte van het grootzeil kwam. Bij daglicht een nieuwe poging gedaan de zaak te stabiliseren. (ik heb dat tot het eind van de reis nog 6 x moeten herhalen) Na een beetje rekenen bleek dat als we de moto bijzetten, we precies om 05.00 in de ochtend bij de uiterton van de Surinamerivier konden zijn. Bij donker aanlopen, met opgaand tij en bij daglicht ankeren. Zo lagen we dus oudjaarsdag, rond 09.00 uur voor anker bij Paramaribo, een kleine 15 dagen na vertrek. We waren ongelofelijk moe, maar we hebben toch nog het oudejaars gebeuren vananf de boot hier meegemaakt. Werkelijk onvoorstelbaar!!!!! Beide oevers van de Surinamerivier stonden in vuur en vlam. Partyboten met honderden mensen erop en keiharde salsa muziek voeren af en aan. Surinamers weten wel wat feestvieren is. Wij moeten nu eerst een aantal dagen bijkomen, voordat we verder iets kunnen ondernemen. Foto’s probeer ik later op ons weblog te zetten.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.