Cartagena-Torrevieja-Alicante

Veruit de mooiste stad die we tot nu toe in Spanje gezien hebben. Fascinerend om te zien hoe de verschillende culturen zich vanaf vele honderden jaren BC zich letterlijk opgebouwd hebben. Eeuw na eeuw, laag op laag. Cartagena was eeuwenlang de belangrijkste Spaanse havenstad aan de Middellandse zee.

                                                      

lekker relaxed zeilen van Cartagena naar Alicante

lekker relaxed zeilen van Cartagena naar Torrevieja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     p42400011

 

 

                                                                    

Als je de pieren wegdenkt, kun je ke voorstellen, dat je in een goed beschermde natuurlijke haven lag. In de laatste decennia is een herontdekt Romeins amfitheater uit het jaar 5 BC minitieus onder de ”jongere”lagen uitgepeld. Werkelijk prachtig gedaan en zeer indrukwekkend.

                                                             p4290016

 

 

 

 

 

 

                                                 p4290012

 

 

 

 

 

 

                                                      p4290008

 

 

 

 

 

 

                                                                 p4290004

 

 

 

 

 

 

Door de hele stad heen zie je verschillende bouwstijlen en veel mooie andere zaken.

                                                                           

aan de kade in Cartagena

aan de kade in Cartagena

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                     

zo kom je ook de hele wereld rond.......even in de biotex??

zo kom je ook de hele wereld rond.......even in de biotex??

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   

prachtig beeld

prachtig beeld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                         p4290021

 

 

 

 

 

 

Praktisch gezien hebben we onze grote zonnetent in tweeen geknipt en het achterste deel afneembaar (rits) aan de grote RVS beugel gemaakt. Nu hebben we een zonnentent voor tijdens het zeilen (bimini), waaraan we, wanneer we niet zeilen, een voorste stuk vast kunnen ritsen. Dit alles in de kuip genaaid onder het kritische oog voorbij flanerende mensen. Cruiseschepen komen en gaan, dus ook geconcentreerde horden Engelsen, Duitsers en Amerikanen die even “uitgelaten”worden. Wat dat betreft is er door de eeuwen heen niets veranderd, alleen deze mensen blijven korter en laten alleen euro’s achter en verder niets anders!

                                                                

geen mooi uitzicht meer met zo'n bak voor je

geen mooi uitzicht meer met zo'n bak voor je

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                        p4270030

 

 

 

 

 

 

                                                      p4270021

 

 

 

 

 

 

Na de derde dag Cartagena gaan we “de hoek om” langs de Costa Blanca. Eerst een stuk kruisen, daarna ruim aan de wind heerlijk zeilen. Het ging zo lekker dat we onze doelen steeds verder verlegden. Het werd uiteindelijk Torrevieja. Uiteraard buiten de haven voor anker. Het weer is prima, veel zon, genoeg wind om te zeilen en voor verkoeling op het water. Af en toe een onweersbui, maar na een uurtje weer volop zon. Totdat een plotselinge hevige bui met veel wind (45 knopen=9 Bft) en regen ons dwong binnen de pieren te gaan liggen. Het anker gaf geen krimp, maar het leek ons toch beter voor iets meer beschutting te kiezen. Eenmaal binnen was de bui over en wij drijfnat! Tapenwechsel! Voordeel was het kortere schup-wal verkeer. Veiligheid heeft hier zijn prijs. Dinghy voor een dag achterlaten, een 6 meter box huren voor de dinghy dus, maar sinds onze ervaring met de BB motor in Gibraltar, hebben we het er voor over. Het blijft hard waaien uit west. Blijkbaar is de ankergrond hier niet al te best, want op ons navigatieprogramma zien we onszelf af en toe een paar meter verschuiven.(na forse vlagen). Dus over naar plan B, een tweede anker uitzetten. (een Fortress lichtgewicht Danford-achtig anker) Die kun je met een paar hulpplaatjes in de “mud”stand zetten. 15 meter ketting eraan en 50 meter, 22mm octoply lijn. Uitgevaren met de bijboot en via de capstan van de ankerlier “getuned” en  ingegraven. Vanaf dat moment ligt ons huis als een huis. Prachtig! Vandaag, mooi weer. We gaan Torrevieja bekijken. Donderdag of vrijdag 6 of 7 mei gaan we anker op. Een stel Zweden gesproken die naast ons lagen voor anker, die waren al 3 keer deze winter door de Guardia Civil weggestuurd uit de binnenhaven. Gingen dus even naar buiten en met slecht weer weer naar  binnen!

                                                                     

even een praatje met de buren (de Zweden)

even een praatje met de buren (de Zweden)

 

 

 

 

 

 

 

 

Procedure anker op: Motor van de bijboot takelen met het reserve grootval systeem wat achterop de beugel zit, vertraging 1:7, de motor in de hekstoel hangen, een makkie. Bijboot aan de spival op het voordek, ook zo gebeurd. Daarna het Rocna anker op de electrische lier binnenhalen en even in het water laten hangen om de havenshit eraf te spoelen. Tegelijkertijd de lijn van het Fortress anker op de hand binnenhalen (die lag 20 meter verderop). Daarna op de capstan van de ankerlier verder naar binnen. Dan komt de kettingvoorloop (15 meter) te voorschijn. Omzetten op de nestschijf van de lier en dan uitbreken. (het anker had zich behoorlijk diep ingegraven) Fortress met de pikhaak aan dek en de boel opruimen. Klaar.

De windvoorspellingen zijn hier net zo betrouwbaar als een doorgewinterde Nederlandse oplichter. Voorspelling van Torrevieja naar Alicante west/noordwest 3 werd oost/noordoost 4 tot 5. Alicante was dus toch bezeilbaar. Dan blijkt zelfs 20 ton staal hard te gaan. En stabiel. Voor dat we het wisten waren we er al. Achteruit (!) aan de steiger afgemeerd met mooringlijn voor op de punt, ingepakt tussen Spaans plastic.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>